marți, 20 martie 2012

Bugatti


Bugatti este, fara indoiala, una din cele mai celebre marci de automobile si una din cele mai exclusiviste companii franceze producatoare de masini din toate timpurile. Compania a intrat in legenda prin proiectarea si construirea unor masini de sport care, la vremea lor au fost cele mai bune din lume, castigand multiple concursuri si competitii nationale si mondiale. Compania originala Bugatti s-a destramat o data cu inceperea celui de-al doilea Razboi Mondial, dar numele, brandul Bugatti a ramas, a fost restructurat de doua ori de-a lungul istoriei sale tumultoase, ultima data sub amprenta grupului Volkswagen AG.







Inceputurile istoriei Bugatti:
Ettore Bugatti a fost un inginer si designer legendar al celor mai faimoase masini sport Bugatti, fontatorul companiei Bugatti si unul din parintii ingineriei auto moderne.
In 1898, la varsta de 17 ani a inceput sa lucreze ca si ucenic la Prinetti & Stucchi, un producator de biciclete si triciclete cu sediul in Milan. Pentru acestia, Bugatti construieste prima sa bicicleta motorizata echipata cu doua motoare De-Dion. Un an mai tarziu, Ettore Bugatti participa la o cursa de la Verona-Brescia-Mantua si inapoi la Verona, pe o distanta de 161 km, cu o tricicleta motorizata.
In 1900, primind finantare de la Count Gulinelli din Ferrara, Ettore Bugatti construieste primul sau automobil, Type 2, un vehicul de 660 kg, propulsat de un motor de 3 litri in 4 cilindri, cu care castiga Marele Premiu de la Milan, precum si un stimulent financiar din partea French Automobile Club (l`ACF).
In 1902, Ettore Bugatti, impreuna cu familia sa se muta la Niederbronn, Alsace, unde Ettore preia departamentul tehnic de la Baron Eugene De Dietrich`s. De Dietrich ia oferit acest loc de munca ca urmare a impresiei lasate de primul automobil construit de Bugatti. Contractul a fost semnat de tatal acestuia deoarece tanarul Ettore nu avea varsta necesara.
Istoria Bugatti. In 1903, se naste Pierre Veyron, pilot de succes al companiei, la 1 Octombrie. In acelasi an apare modelul Type 5. In 1904, Ettore Bugatti incepe o colaborare cu un dealer auto din Strasbourg, Emile Ernest Mathis. La noua fabrica a Societe Alsacienne de Construction Mechanique (SACM) in Illkirch-Graffenstaden, Ettore Bugatti dezvolta o serie de masini noi.
In 1907, 25 Februarie, Ettore Bugatti se casatoreste cu Barbara Maria Guiseppina Maschera, alaturi de care mai tarziu va avea patru copii, doi baieti si doua fete. In 1 Septembrie Ettore semneaza un contract cu fabrica Deutz gas engine din Cologne. In subsolul casei sale din Cologne-Muehlheim, el dezvolta o masina usoara produsa mai apoi purtand numele sau.
In 1909, 15 Decembrie, Ettore Bugatti paraseste Deutz si se muta impreuna cu familia in Molsheim. 
La Marele Premiu al Frantei organizat de Automobilclub de la Sarthe, masinile participante erau nevoite sa termine 12 ture de pista a cate 54 km. Chiar daca unele masini aveau motoare cu capacitatea cilindrica de 6900 sau chiar 18000 cc, Ernest Friedrich termina cursa pe locul al doilea cu un mic, Bugatti Type 13 alb, de 1.3 litri. 1909 a fost de asemenea anul lansarii modelului Type 10, din care a fost construita o singura bucata.
In 1910 incepe productia modelului Bugatti Type 13, devenind prima masina de succes a companiei. In octombrie, jurnalistul Britanic scrie primul articol despre fabrica lui Ettore Bugatti pentru revista "The Motor". In 1911, Ettore Bugatti proiecteaza modelul de 10 CP Peugeot Bebe pentru compania Peugeot. In 1910 au fost produse modelele Type 13, 15 si 17, in 8 cilindri.
In 1914, dupa izbucnirea Primului Razboi Mondial, Ettore Bugatti paraseste Molsheil, mutandu-se impreuna cu familia la Milan, iar spre sfarsitul anului fratele acestuia, Rembrandt Bugatti se muta si el in Milan. La aceasta vreme pentru Bugatti lucrau aproape 200 de oameni, care produceau in jur de 75 de masini in fiecare luna. Modelele aparute in acest an erau o alta versiune a modelului Type 13 precum si Type 22 si 23 (doar pentru Brescia).
In 1915, cand intra si Italia in razboi, Ettore Bugatti se muta impreuna cu familia la Paris, unde a inceput sa proiecteze motoare pentru avioane. Chiar daca unele companii producatoare de avioane au cumparat licenta pentru aceste motoare, nu au fost niciodata produse in masa.
In 1917, desemnat de armata Americana, Ettore Bugatti proiecteaza un motor de avion in 16 cilindri ce dezvolta aproximativ 400 cp. Prototipul este livrat catre SUA prin submarin si a fost putin modificat de catre inginerul american, Charles B. King. Un total de 40 de astfel de motoare au fost construite.

In 1919, dupa incheierea Primului Razboi Mondial, Ettore si Barbara Bugatti s-au intors in in Molsheim in Alsace. Fabrica este redeschisa si se reincepe productia modelului Bugatti Type 13.
In 1920, are loc primul succes remarcabil al lui Ettore Bugatti. Pilotul acestuia, Friedruch, castiga cu modelul Type 13 in 16 cilindri la o distanta incredibila, 20 de minute inaintea locului 2. Un alt model Type 13, condus de Baccoli se claseaza pe pozitia a 5-a. A fost lansat modelul Bugatti Type 28.
In 1921, Bugatti are parte de alt succes, la Marele premiu al Italiei in Brescia: Patru modele T13 au pus stapanire pe primele patru pozitii, modelul castigator primind numele de "Brescia". In acelasi an, Ettore Bugatti cumpara teren pentru noua fabrica.
In 1922 se naste Jean Bugatti, cel de-al doilea fiu al lui Ettore Bugatti, 23 August. El va fi cel care va prelua Bugatti la sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial. Este lansat modelul Bugatti Type 30 Tourer ce marcheaza intrarea lui Bugatti in categoria masinilor touring, dar sportivitatea ramane principalul obiectiv de design. De-a lungul productiei sale (1922-1926), aproape 600 de unitati au fost vandute. Cu versiunea de curse a acestui model Bugatti castiga Grand Prixul din 1922 la Strasbourg. In acelasi an, Ettore Bugatti deschide un showroom impresionant in Champ-Elysees in Paris.
In 1924, incepe productia modelului de succes Type 35, care prefigureaza "Era de Aur" a automobilelor Bugatti. Ettore Bugatti introduce o serie de inovatii, incluzand grila in forma de potcoava si spite din aluminiu. Din 24 Ianuarie pana in 19 Septembrie 1925, Type 35 castiga o serie de 501 victorii in numeroase curse. La Marele Premiu din Lyon, modelele Type 35, datorita noilor pneuri care nu au fost testate indeajuns, nu au reusit sa obtina loc mai bun decat 7, insa pana in 1930, diferite variante Type 35 au castigat absolut tot ce era de castigat. In 1925 sunt lansate modelele Type 37 si Type 39


In 1926, Ettore Bugatti s-a decis sa echipeze motoarele cu compresoare, prima data pe Type 36 urmat de Type 35C. Aceasta inovatie tehnologica a ajutat modelele de cursa Bugatti sa obtina victorie dupa victorie. In acelasi an, Ettore Bugatti l-a contactat pe unul dintre putinii jurnalisti care a recunoscut intotdeauna frumusetea si performanta automobilelor sale: W.F. Bradley, care a avut onoarea sa fie primul care a testat modelul Type 41 "Royale" pentru revista britanica Autocar. Bugatti a castigat nu mai putin de 5 curse consecutive la Targa Florio, 1926, 1927, o dubla victorie in 1929 chiar si o tripla victorie in 1930. Cursa consta in necesitatea pilotilor de a parcurge 5 ture a cate 108 km in jurul insulei Sicilia. A mai fost lansat si modelul Type 40 iar in 1927 Bugatti mai lanseaza modelele Type 43 si Type 44.
In 1931, Jean Bugatti, cel de-al treilea fiu al lui Bugatti batranul, a proiectat prima sa masina sport si touring, Royale Roadster. El este de asemenea designerul modelelor Type 50, 53, 55 si 57. Ocazional, Jean fiind totodata si pilot de teste.
In 1932, Ettore Bugatti incepe productia de trenuri pentru compania nationala de cai ferate. Folosea aceleasi motoare ca si cele produse pentru modelul Royale, precum si alte piese auto. Trenurile vor deveni sprijinul financiar necesar. Au fost produse in total 85 de vagoane, care au fost folosite pana in anii `50. Ettore fiind ocupat cu productia de trenuri iar compania avand cereri mai putine, Jean Bugatti preia managementul echipei de curse si departamentul de design. El dezvolta noi modele: Type 57 si Type 59 si transforma motorul Type 50 intr-unul mult mai avansat, Type 50B. Type 54 a fost de asemenea produs in acest an.

In Octombrie 1935, prototipul Bugati 57 SC "Atlantic" este prezentat la Paris Motor Show sub numele de "Aerolithe". Cu forma sa unica, futuristica masina cu doua locuri este considerata de Jean Bugatti o opera de arta. Numele a fost schimbat in memoria unui prieten de-al lui, care si-a pierdut sotia intr-o incercare de a zbura pe deasupra oceanului Atlantic. Masina a fost votata in 1997, revista Britanica "Classic and Sports Cars" a votat masina ca fiind "cel mai frumos automobil facut vreodata". In 1936, Bugatti se muta la Paris, lasand la conducerea companiei pe fiu sau Jean, dar pastrandu-si influenta.
In 1937, ministrul Francez al Aviatiei il roaga pe Ettore Bugatti sa proiecteze un avion, care sa fie capabil sa concureze impotriva Germaniei la Cupa Flugschau Deutsch de la Meurthe. Cu intentia de a dobora recordul mondial de viteza cu un avion, Bugatti foloseste doua motoare Type 50B, insa izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial pune capat acestor planuri ambitioase. In acelasi an, la cursa de 24 de ore de la Le Mans, victorioasele masini Bugatti stabilesc un nou record mondial pentru viteza medie, aceasta fiind de 137 km/h. Masina castigatoare era un Type 57 S cu un sasiu aerodinamic. Echipa castigatoare era formata din Jean Pierre Wilmille si Robert Benoist.
In 1945, Jean Pierre Wilmille, pilotul care inainte de razboi obtinuse o serie de victorii pentru Bugatti, castiga prima cursa din Franta de dupa Razboi. Ettore Bugatti nu vroia sa piarda cursa de la Bois de Bologne din Paris, astfel Wilmille a luat startul cu un Type 59/50B. A aparut modelul Type 68 si Type 73.
In 1946, 12 octombrie, Ettore Bugatti se casatoreste cu Genevieve Marquerite Delcuze. Cuplul a avut doi copii, o fiica, Therese si un fiu Michel. La scurt timp dupa casatorie, Ettore a obtinut cetatenia franceza pentru a putea sa isi recupereze fabrica.
In 1947, invins de argumentele si dificultatile de a isi recupera fabrica, Ettore Bugatti merge in Molsheim pentru ultima data sa vada locul accidentului, fiului sau Jean. Intorcandu-se in Paris, el se imbolnaveste de o raceala, apoi sufera un atac cerebral. in 21 August 1947, Ettore Bugatti moare in Paris. In timp ce era bolnav, ii este returnata oficial fabrica.
Pierre Marco devine directorul companiei, care incepe sa produca o serie de modele bazate pe modelul Type 101. Roland Bugatti, fiul lui Ettore din prima casatorie si Rene Bollore, cel de-al doilea sot al vaduvei lui Ettore, devin ambii directori manageriali. Acum compania era formata din doua ramuri ale familiei. Bugatti Automobiles oferea servicii de intretinere pentru modelele vechi, de dinaintea razboiului si producea motoare pentru armata.
In 15 septembrie 1991, cand Ettore Bugatti ar fi implinit 100 de ani, este prezentat modelul EB 110 la Paris. Masina in 12 cilindri avea patru turbo compresoare, tractiune integrala si o putere de aproximativ 560 cp. Au fost produse in jur de 150 de unitati din acest model.
In Mai 1998, Volkswagen AG a decis sa reinvie legendarul brand auto Bugatti cumparand toate drepturile de autor, iar un an mai tarziu, Bugatti Automobile S.A.S. a fost fondata in Molsheim, Alsace ca si subsidiara Volkswagen in Franta. Tot in 1998, Volkswagen a prezentat primul prototip Bugatti la Salonul Auto de la Paris - Bugatti EB 118, un coupe cu doua usi de 555 cp, proiectat de Italdesign. A fost urmata de alt produs al Italdesign, Bugatti EB 218, o limuzina in 4 usi care a fost prezentata la Salonul de la Geneva in 1999. In vara aceluiasi an, Volkswagen a prezentat modelul Bugatti 18.3 Chiron.
Conceptul Bugatti Veyron a fost prezentat pentru prima oara in 1999 la Tokyo Motor Show, atat acesta cat si Chiron-ul fiind proiectate de echipa de design a Volkswagen AG, condusa de Hartmut Warkuss.
n 2000, este prezentat Bugatti EB Veyron 16.4 la Show-urile auto din Detroit, Geneva si Paris. Aceasta masina sport avea motor de 8 litri in 16 cilindri V8, pozitionat central, producand o putere de 630 CP.
In 2001, Volkswagen a decis sa inceapa productia de serie a super-sportcar-ului Veyron, al carui nume oficial era "Veyron 16.4". Sunt produse aproximativ 80 de unitati anual, majoritatea fiind luate direct din fabrica din Molsheim de catre noii proprietari. Versiunea finala a modelului era dotata cu 4 turbo compresoare dezvoltand 1001 CP (736 Kw).
In 2007, modelul Bugatti EB 16.4 Veyron "Pur Sang" este prezentat la Frankfurt. Structura Bugatti Veyron a dat designerilor ideea de a finisa masina in culoarea materialelor folosite, adica sa nu foloseasca culori. Rezultatul este acest Bugatti 16.4 Veyron "Pur Sang" , in doua tonuri de culoare pura: cea a carbonului si a aluminiului.
In 6 martie 2008, are loc premiera modelului Bugatti Fbg par Hermes la salonul international de la Geneva. Acest model imbina sugestiile producatorului Parizian si precizia ingineriei automotive a producatorului din Molsheim.
Galibier, sedanul de la Bugatti ar putea intra in productie dupa ce va iesi de pe portile fabrici ultimul Veyron. Conform publicatiei online din Anglia, AutoExpress, pretul modelului ar pute ajunge pana la 1.5 milioane de dolari.



ALTE IMAGINI:

























CELEBRITATI:


Chris Brown



Tom Cruise


Simon Cowell


Birdman


Jay Leno


Lil Wayne


































0 comentarii:

Trimiteți un comentariu